A szavatosság és jótállás szabályai a 270/2020. (VI. 12.) Korm. rendeletben foglaltak alapján 2021-ben az alábbiak szerint módosul.
A jelenlegi szabályozást felváltja az úgynevezett sávos jótállás mely következtében a termék ára befolyásolja a termékre vonatkozó kötelező jótállási idő intervallumot.
· 10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén egy év,
· 100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,
· 250 000 forint eladási ár felett három év
A kormányrendelt egyértelműsíti, hogy ha 15 napon belül nem javítható a termék, akkor erről tájékoztatni kell a fogyasztót. Ha három javítás után negyedik alkalommal ismét meghibásodik a termék, vagy 30 napon belül nem javítható, akkor a vállalkozás köteles lesz cserélni azt.
Bevezetésre kerül az e-jótállási jegy, melyet a vállalkozás a legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon köteles a fogyasztó rendelkezésére bocsájtani.
Továbbá a jótállás alá tartozó termékek köre az alábbiak szerint módosul:
- nyílászárók 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen ablak, kül- és beltéri ajtó, garázsajtó;
- árnyékolástechnikai eszközök 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen kézi vagy motoros meghajtású redőny, reluxa, napellenző, szalagfüggöny;
- kaputelefon, riasztóberendezés, kamerás megfigyelőrendszer 10 000 Ft eladási ár felett;
- garázskapu és egyéb kapu meghajtás, vezérlés 10 000 Ft eladási ár felett;
- zuhanykabin, kád, csaptelep 10 000 Ft eladási ár felett;
- napkollektor, napelemrendszerek 10 000 Ft eladási ár felett;
- játék hoverboard, játék elektromos roller, játék drón 10 000 Ft eladási ár felett;
- külön jogszabályban nyílt kategóriába sorolt drónok 10 000 Ft eladási ár felett;
Forrás:[http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK20140.pdf]
A webáruházaknak egyértelműen és közérthetően tájékoztatnia kell a vásárlót a megvásárolni kívánt áru teljes vételáráról, ideértve a különböző szállítási és az egyéb járulékos (csomagolási) költségeket is. Amennyiben a webáruház vállalta a megrendelt termék kiszállítását - ellenkező megállapodás hiányában - a webáruház köteles a megrendelt terméket 30 napon belül kiszállítani. Amennyiben a vásárló nem kapja meg a megrendelt terméket 30 napon belül (vagy az előre egyeztettet időpontig) abban az esetben emlékeztetni kell a webáruházat, hogy a kézbesítés nem történt meg, és észszerű haladékot kell biztosítani az termék kiszállításához. Amennyiben a kereskedő a meghosszabbított időpontig sem szállítja ki az árut, abban az esetben a vásárló jogosult a szerződés felbontására. A vásárlónak nem kell haladékot adni abban az esetben, ha a kereskedő megtagadja a termék kézbesítését, vagy a közös megegyezéssel megállapított határidő fontos.
forrás: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/shipping-delivery/index_hu.htm
Hazánkban is gombamód elszaporodtak a külföldi székhelyű webáruházak. A vásárlók sok esetben nem is gondolják, hogy egy magyar nyelvű webáruházat esetleg egy külföldi székhelyű cég üzemeltet. Fontos tisztázni, hogy a magyar nyelvű megjelenés és a webáruház internetes címében található ".hu" kiterjesztés nem egyenértékű azzal, hogy a webáruház üzemeltetője magyarországi székhellyel, telephellyel, vagy ügyintézési irodával rendelkezne.
A karácsonyi ajándékok beszerzésének egyre elterjedtebb formája az online vásárlás. Nem is csoda, hiszen így kényelmesen, a zsúfolt bevásárlóközpontokat elkerülve, egy két kattintással tudjuk megrendelni szeretteink számára a karácsonyi ajándékokat.
Amennyiben a karácsonyi ajándékot online rendeljük meg célszerű az alábbi tanácsokat megfontolni:
• Lehetőleg olyan webáruházból rendeljünk, ahonnan már korábban is rendeltünk;
• Lehetőség szerint válaszunk utánvételes fizetési, vagy személyes átvételi lehetőséget, így nem áll fenn az a veszély, hogy a már kifizetett áru nem érkezik meg;
• Rendelés során ellenőrizzük, hogy a termék áraként feltüntetett összeg a ténylegesen fizetendő ár, vagy ehhez még hozzátartoznak egyéb járulékos költségek is ( áfa, csomagolási költség);
• Amennyiben számunkra új webáruházban vásárolunk, abban az esetben már a regisztráció során legyünk óvatosak, hogy milyen személyes adatot adunk meg;
• Vásárlás előtt mindenképp nézzen utána az adott webáruháznak a különböző fórumokon és webshop értékelő portálokon. Amennyiben az adott webáruházzal kapcsolatban sok negatív hozzászólás található, célszerű elkerülni az áruházat.
• Vásárlás előtt hívjuk fel a webshop ügyfélszolgálatát vagy írjunk nekik e-mailt, így le tudjuk ellenőrizni, hogy felmerülő probléma esetén mennyire elérhető és segítőkész az ügyfélszolgálat.
Amennyiben a vásárló fogyasztói panaszát elutasítja a webáruház, abban az esetben a fogyasztó jogosult fogyasztói panasszal élni melyet a fogyasztó lakhelye, vagy tartózkodási helye szerinti illetékes Békéltető Testülethez nyújthat be. A békéltető testület eljárása a fogyasztó kérelmére indul.
A fogyasztó békéltető testülethez fordulásának feltétele, hogy a fogyasztó megkísérelje a vitát közvetlenül a vállalkozással rendezni. A közvetlen vitarendezés történhet személyesen a szolgáltató ügyfélszolgálatán, telefonon, e-mailben.
További követelmény, hogy a testület eljárása iránti kérelem, melyet a testület elnökéhez kell benyújtani, tartalmazza az alábbiakat:
• a fogyasztó neve, lakóhelye, tartózkodási helye;
• annak a vállalkozásnak neve és székhelye, vagy telephelye mellyel a fogyasztó vitában áll;
• ha a fogyasztó annál a testületnél kívánja kérelmét benyújtani, amelyiknek az illetékessége a szerződés teljesítésének helyéhez igazodik, akkor a fogyasztónak meg kell jelölnie a szerződés teljesítésének helyét;
• a fogyasztó álláspontját a fennálló vitáról, valamint azokat a tényeket, bizonyítékokat amik alátámasztják saját álláspontját;
• a fogyasztó azon nyilatkozatát, ami igazolja azt, hogy a vitát megkísérelte rendezni közvetlenül a vállalkozással;
• a fogyasztónak nyilatkoznia kell továbbá arról is, hogy nem kezdeményezett eljárást a vitás ügyében másik békéltető testületnél, nem kezdeményezett közvetítői eljárást, illetve polgári peres eljárást;
• tartalmaznia kell azt, hogy mit kér, milyen döntés meghozatalát várja a testülettől.
Végül a kérelmen szerepelnie kell a fogyasztó aláírásának.
Mindezek mellett a kérelemhez csatolni kell minden olyan iratot, melyre a fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, továbbá azon iratokat is, melyek bizonyítják, hogy a fogyasztó megkísérelte a vita rendezését a vállalkozással, de az eredménytelen maradt.
A vállalkozásokat együttműködési kötelezettség terheli a békéltető testületi eljárásban.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2016. december 31. napján jogutódlással megszűnt. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság általános jogutódja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, valamint másodfokú ügyekben országos illetékességgel a Pest Megyei Kormányhivatal jár el.
A jótállási kötelezettség alá eső termékek esetén a vásárló a jótállási igényét a jótállási jeggyel érvényesítheti. Tehát a számla/blokk megléte, vagy hiánya nem lehet feltétele a jótállási igény érvényesítésének.
Amennyiben a terméket elektronikus úton (webáruházban) vásároltuk, abban az esetben a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül elállhatunk a vásárlástól.
Sajnos megeshet, hogy a karácsonyi meglepésnek szánt ajándék nem nyerte el az ajándékozott tetszését, esetleg nem jó a mérete, nem tetszik a színe, vagy csupán már van hasonló darabunk, így szeretnék a terméket visszacserélni.
A kötelező jótállás alá tartozó termékek esetén 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet értelmében a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól számított három munkanapon belül csereigényt érvényesíthet.
Nincs is annál kellemetlenebb meglepetés, mint amikor a tökéletesnek hitt karácsonyi ajándékról szenteste derül ki, hogy nem működik. Ezt a kellemetlenséget úgy kerülhetjük el,
A Karácsonyi időszakban intézett internetes vásárlások esetén vegyük figyelembe, hogy a megnövekedett csomagszámoknak köszönhetően a futárszolgálatok nem mindig tudják tartani a webáruház oldalán feltüntetett szállítási határidőt.
A karácsonyi nagy rohanásban is fontos figyelni, hogy a megfelelő helyről szerezzük be a karácsonyi ajándékokat, illetve az ünnepi asztalra kerülő finom falatok hozzávalóit.
Egyre többször fordul elő magánszemélyek és cégek esetében is, hogy meg nem rendelt csomag érkezik a nevükre, illetve telefonon vagy email-en értesítik őket az ingyenes, bemutató ajándékcsomag érkezéséről.
A webáruház tevékenységével, vagy a webáruház által forgalmazott termékkel kapcsolatos panaszunkat telefonon, vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával (pl. Skype) is megtehetjük. Amennyiben a webáruház üzlethelyiséggel is rendelkezik, úgy panaszunkat személyesen is közölhetjük az eladóval.
A webáruház tevékenységével, vagy a webáruház által forgalmazott termékkel kapcsolatos panaszunkat e-mailben és postai úton is benyújthatjuk a webáruház üzemeltetőjének. Amennyiben a webáruház üzlethelyiséggel is rendelkezik, úgy panaszunkat személyesen is közölhetjük az eladóval. Az eladó az e-mailen, vagy postai úton érkezett panaszra köteles érdemben írásban válaszolni és azt 30 napon belül a vásárló részére elküldeni.
A nemzeti fejlesztési miniszter jóváhagyta a 2016. évre tervezett fogyasztóvédelmi ellenőrzési programot. A hatóság tájékoztatása szerint a programjukat úgy állították össze, hogy a lehető leghatékonyabban tudják kiszűrni a piacon lévő veszélyes termékeket, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat, és a fogyasztók érdekeit sértő szabálytalanságokat.
Tudja, hogy melyek azok az információk amelyeket mindenképp ellenőriznie kell mielőtt bármit megrendelne az interneten?
Célunk az elektronikus kereskedelembe vetett bizalom erősítése és a vásárlásokban rejlő kockázatok csökkentése.
Webáruházak, internetes kereskedők, online értékesítési felülettel rendelkező szolgáltatók részére.